۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۵۶۳۶۵۲

گزارش | از اوگاندا تا پاکستان

این روزها جشنی با حضور «عمو توانا» به بهانه اعیاد شعبانیه در مدرسه دانش آموزان غیرایرانی برگزار شد.
عمو توانا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تربیت صحیح کودکان و فرزندان توسط جامعه و خانواده‌ها امری ضروری و غیرقابل چشم پوشی است، اما شرایط مناسب برای تربیت صحیح نیز برای جامعه و خانواده‌ها بایستی فراهم شود تا انتظار تربیت از سوی آنها به‌جا باشد.

ایجاد الگوی اسلامی برای تربیت کودکان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

یکی از شرایط مهم و ضروری وجود الگو و متد صحیح اخلاقی و اسلامی است، در صورتی که چنین الگویی موجود نباشد و از طرف افراد دغدغه‌مند هم ایجاد نشود، لزوما جای خالی الگوی بومی و اسلامی را متد غربی گرفته و پر می‌کنند.

این‌گونه نیست که کشورهای غربی و معاند اسلام دست روی دست گذاشته و نسبت به آینده کشورهای اسلامی به خصوص نظام اسلامی ایران بی‌تفاوت باشند؛ بلکه با برنامه‌ریزی راهبردی و دقیق، سعی در بیراهه کشاندن آینده کشورهای مسلمان دارند.

یکی از مهمترین اهداف این برنامه‌ریزی،به ابتذال کشاندن آینده فرزندان و کودکان امروز کشورهای دینی و مذهبی است که با الگوهای مبتذل و مستهجن غربی از گذشته تاکنون سعی در نهادینه کردن این تفکر منحط داشته و دارند.

وجود افراد دغدغه‌مند،‌نیاز امروز کشور

حال اگر مدیران آموزشی کشور به‌خصوص افراد دغدغه‌مند و انقلابی، فرصت را غنیمت شمرده و با طراحی الگوهای اسلامی و ایرانی برای کودکان این مرز و بوم و دیگر کشورهای اسلامی، بتوانند تربیت آنها را در جهت صحیح شکل دهند، تمام برنامه‌ریزی غرب نقش بر آب شده و اهداف نظام اسلامی در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

یکی از افراد دغدغه‌مندی که با ایجاد گروهی بالغ بر سی نفر، سعی در فرهنگ سازی اسلامی برای کودکان داشته و به صورت جدی مشغول فعالیت در این زمینه است، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید زمانپور معروف به عمو توانا است که حدود سه سال است، فعالیت خود را به صورت جدی در زمینه نمایش‌های شاد و پرنشاط اسلامی آغاز کرده است که با استقبال کودکان مذهبی و غیر مذهبی روبرو شده است.

این روزها جشنی به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت مهدی(عج) برای کودکان خارجی در «مدرسه دانش آموزان غیرایرانی» با نمایش گروه عمو توانا و گروه آب برگزار شد.

به همین مناسبت خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا مصمم شد، تا از این جشن اسلامی و ایرانی گزارشی تهیه کرده و بتواند برای دیگر مسئولان و افراد جامعه، الگویی مناسب از یک جشن پرنشاط اسلامی را معرفی کند.

ساعت حدود 10 صبح است که دوربین را از روی میز برداشته و به سمت «مدرسه دانش آموزان غیرایرانی» قم حرکت می‌کنم.

بعد از 20 دقیقه و یکی دوبار پرسیدن آدرس، سرانجام مدرسه را پیدا کرده و وارد مدرسه می‌شوم، نکته جالبی که توجهم را جلب می‌کند، دخترانه و پسرانه بودن مدرسه است که شاید به‌ خاطر کمبود مکان باشد.

پیشینیه و ساختار آموزشی

با خانم شیروانی که مدیر مدرسه است، درباره ساختار آموزشی و پیشینه مدرسه هم کلام می‌شوم.

خانم شیروانی پیشینه مدرسه را این‌گونه توصیف می‌کند: مدرسه «مدرسه دانش آموزان غیرایرانی» یک مدرسه بین‌المللی با نظام آموزشی پاکستان است، اما تعدادی از بچه‌های کشورهای مختلف دیگر هم در این مدرسه تحصیل می‌کنند.

مدیر مدرسه دانش آموزان غیرایرانی به صحبت‌های خود ادامه می‌دهد: حدود پنج سال از تأسیس مدرسه می‌گذرد و تقریبا 140 دانش‌آموز دختر و پسر در این مدرسه حضور دارند، رنج سنی دانش‌آموزان مدرسه از 3 تا 16 ساله است و بیشتر بچه‌ها به ترتیب از پاکستان، هندوستان، کشورهای آفریقایی  افغانستان هستند.

خانم شیروانی درباره برگزاری مراسم جشن و نمایش می‌گوید: تصمیم بر این شد تا به مناسبت میلاد حضرت مهدی(عج) جشنی در قالب نمایش‌های شاد و مفرح برای دانش‌آموزان مدرسه برگزار شود.

بعد از مصاحبه با خانم شیروانی، همراه برخی از بچه‌های حاضر در راه‌پله، وارد سالن اجتماعات می‌شویم.

گوشه‌ای از سالن می‌نشینم تا دانش‌آموزان کم کم جمع شده و جشن آغاز شود، عمو توانا و گروهش در حال تنظیم سیستم صوتی هستند.

رفته رفته بر تعداد بچه‌ها افزوده می‌شود، دوربین خود را از کیف خارج کرده و آماده عکاسی می‌شوم.

استفاده از فرصت کوچک توسط عموتوانا

عموتوانا با صدای 1،2،3،4 سعی در ملایم کردن صدا دارد که بچه‌ها هم با او همراه شده و اعداد را تکرار می‌کنند، عمو توانا هم با توانایی خود از این فرصت استفاده کرده و با همین روش بچه‌ها را سرگرم می‌کند تا تمام عوامل نمایش مهیا شود و حتی این اعداد را به‌صورت انگلیسی هم تکرار کرده و دانش‌آموزان پسر هم به‌صورت پرشور با او هم‌صدا می‌شوند.

تقریبا جمع بچه‌ها جمع شده است و نمایش توسط مجری طلبه آغاز می‌شود، در همان ابتدای نمایش صدای تلفن همراه مجری که عموتوانا باشد، فضای سالن را پر می‌کند؛ اما در حقیقت این صدای زنگ هم جزء نمایش است.

مجری در حالی که تلفن خود را جلوی میکروفن گرفته است، شروع به صحبت می‌کند که صدای کلاه قرمزی و پسرخاله از تلفن شنیده می‌شود، این قسمت نمایش به صورت طنز برای درس گرفتن دانش‌آموزان و عدم اعتماد به افراد غریبه طراحی شده است.

برگزاری جشن در قالب سرودخوانی،نمایش و مسابقات

در ادامه مسابقه‌ای بین سه گروه از دختران حدود 10 تا 12 ساله برگزار می‌شود، مسابقه به این‌صورت است که از هرگروه سؤالی با محتوای دینی و مذهبی پرسیده می‌شود که در صورت ندانستن پاسخ، عمو توانا یکی از بادکنک‌های آن گروه را می‌ترکاند، تا این‌که گروه برنده مشخص شود.

بعد از مسابقه نوبت به سرود بچه‌های سه‌ساله می‌رسد که از کشورهای نیجریه، پاکستان، اوگاندا و افغانستان هستند، البته به ظاهر بیشتر از سه سال دارند.

بعد از پایان سرود، نمایشی با اجرای عروسک خرگوشی برگزار می‌شود که با نمایش، آثار مثبت مسواک زدن و پیامدهای شکستن اجسام سخت مانند پسته، بادام و... با دندان برای بچه‌ها گفته می‌شود.

همچنین به ظرافت خاصی عواقب شیطنت‌های کودکانه مانند حیوان آزاری و له کردن گل‌ها در نمایشی دیگر با اجرای پسرکی بازیگوش برای بچه‌ها بیان می‌شود.

بعد از نمایش، نوبت به شعرخوانی از کشورهای بچه‌ها مدرسه می‌رسد، تعدادی به صورت داوطلبانه و با شوق زیاد، پا بر صحنه نمایش می‌گذارند و هرکدام بعد از معرفی خود، شعری از کشور خود می‌خواند.

سرود کشور پاکستان

یکی دیگر از برنامه‌های جذاب این جشن، برگزاری مسابقه‌ای بین دانش‌آموزان پسر است که برنده آن شخصی با نام فاکررضا از پاکستان است، عمو توانا از پدرش می‌پرسد که پاسخ او مجری را غرق در سکوت می‌کند، پدر او مدافع حرم است.

به همین مناسبت مداحی با موضوع مدافعین حرم در سالن پخش می‌شود و با شور و سینه‌زنی دانش‌آموزان همراه می‌شود.

همچنین گروهی از دختران پاکستانی ابتدا سرودی در مدح امام زمان(عج) و سپس سرود کشور پاکستان را می‌خوانند که در این هنگام تمام حاضرین در سالن به احترام سرود این کشور می‌ایستند.

در پایان هم جوایزی به برنده‌های مسابقات برگزار شده تقدیم می‌شود و توسط عمو توانا و دوست دیگرش دعای پایانی خوانده می‌شود و همه بچه‌ها آمین می‌گویند.

لحظاتی با خود در فکر فرو می‌روم و لذت این نمایش و جشن را در خود می‌یابم، آری برگزاری چنین جشن‌هایی نه تنها به نهادینه کردن فرهنگ اسلامی و آموزش مسائل مذهبی به‌صورتی کاملا پرنشاط کمک می‌کند که اسباب فرح و سرور فرزندان مسلمان را نیز فراهم می‌کند.

به امید این‌که برگزاری چنین جشن‌های در آینده، جایگزین فرهنگ‌های غربی شده و با استقبال عمومی جامعه همراه شود./876/ز۵۰۳/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات